Het pakket

Een volledig, gebruiksvriendelijk CRM-pakket voor een vaste, lage prijs per maand!

NAS & Assistent = Nee

Misschien word je er gek van; daar heb je Assistent wéér over een NAS. Óf misschien hoor je het voor de eerste keer en denk je; wat is een NAS? Ons advies is sterk om Assistent niet te gebruiken in combinatie met een NAS. We leggen graag uit waarom.

Een NAS (Networked Attached Storage) is een centraal opslagapparaat dat verbonden is met je netwerk. Daarmee kun je vanaf elke computer, laptop, tablet, smartphone en andere apparaten bestanden bewaren en openen. Een NAS is bij uitstek geschikt als opslag voor statische bestanden, zoals Word-documenten, Excel-bestanden, foto’s, video’s, etc. Ook is het prima voor het bewaren van back-ups.

Waarom is een NAS dan niet geschikt voor Assistent?
Een database- programma zoals Assistent legt gegevens vast in een groot aantal bestanden. Daarbij worden die bestanden gebruikt om er doorlopend naar te schrijven en uit te lezen. Als je een klant invoert heeft dat invloed op meer dan twintig (!) bestanden, bij een polis 23, een schade 18, enz. Bij één gebruiker worden elke seconde soms meer dan 50 tabellen aangesproken. Dat betekent dus dat de NAS zeer snel achter elkaar bestanden moet kunnen leveren en ontvangen. En dat kunnen de meeste NAS’en niet! Met als gevolg dat bestanden verminken of – nog erger – verdwijnen.

Dit betekent dat wij een NAS niet ondersteunen en wel hier om: als het fout gaat is er meestal maar een oplossing: een back-up terugzetten en het dataverlies voor lief nemen. Wij kunnen de schade meestal niet herstellen!

“Jullie hebben toch wel een back-up van mijn bestanden?”

Nee!

Op het plaatje hieronder zie je een NAS in actie. In dezelfde map staan verschillende bestanden met dezelfde naam, datum en grootte. Dit zijn dus identieke bestanden. Je kunt je wel voorstellen dat Assistent niet weet welk te gebruiken!

Geen NAS, maar wat dan?

In plaats van een NAS heb je een heleboel mogelijkheden waarvan we er hier drie noemen.

1. Verplaats het hele spul naar de cloud. In de praktijk betekent dat dat je programma’s en bestanden op een externe computer worden gezet (ergens in Nederland of daarbuiten). Dat heeft veel voordelen, zoals:

– je werkt altijd met de nieuwste software

– je hoeft je geen zorgen te maken over back-ups want dat gaat automatisch

2. Je schaft een server aan. De volgende specificaties zijn ruim voldoende:

– 8-core, 16 Gb intern geheugen, 1 Tb harddisk

Met zo’n server kun je goed uit de voeten, maar je moet zelf back-ups maken en de nieuwe versies van de software installeren

3. Je wijst een jonge Windows 10/11 machine aan als server.

Dit is verreweg de goedkoopste oplossing, maar je moet er geen wonderen van verwachten. Zo lang met niet meer dan 3 gebruikers werkt is het echter goed te doen.

Met een van deze opties moet je goed uit de voeten kunnen. Uiteraard willen we graag met je van gedachten wisselen zodat je straks de juiste keuze maakt. Bel ons!

Voor de assurantiebranche

Voor een laag maandbedrag

Zonder langdurig contract

Beste gewaardeerde gratis servicedesk

Meer dan 20 jaar ervaring

Ontworpen door en met gebruikers

Persoonlijke kennismaking

Werkt precies zoals jij dat verwacht

Wat zeggen onze ?

Dit zijn kantoren die je voorgingen.